A treia copilărie este perioada în care copiii își doresc să mai fie copii, dar merg încet, încet spre… școală. 

Ce este a treia copilărie

Această perioadă, de la clasa pregătitoare și până la clasa a IV, este una provocatoare, dar și frumoasă. Dacă între clasele 0-II, copilul este în ciclul achizițiilor fundamentale, începând cu clasa a III-a, are deja competențe și este pregătit să-și ia zborul. 

Este important să fii alături de ei începând cu vârstele fragede. Iar odată ce intră în clasa pregătitoare, să-i ajuți să se deschidă și să vadă frumosul din jurul lor. 

Cum învață copiii să învețe? Prin curiozitate. Din acest motiv, învățătorii și părinții ar fi bine să le fie alături și să le încurajeze curiozitatea.

Limita dintre implicare și autonomie

Când vine vorba despre implicarea ta, ca părinte, programul de școală al copilului, este bine să găsești un echilibru. Adică, copilul să meargă pe ceea ce știe deja și ce îi este recomandat pentru vârsta sa, apoi să-l adaptezi astfel încât învățarea să fie și plăcută și interactivă. 

25% copiii învață indirect, 25% copiii învață de la un mentor (profesori, educatori, părinți etc), 50% învață din experiența lor directă (să-i aduci aproape de viața reală). 

  • Temele nu sunt întotdeauna fun. 
  • În perioada școlarului mic și mai ales în clasele pregătitoare, nu sunt teme. Ei pot fi stimulați prin activități care le dezvoltă mai multe tipuri de inteligență.
  • În clasa I, există și partea de învățare repetitivă (citire, scriere), unde este bine să înțeleagă că este nevoie și de efort.
  • Clasa a II-a aduce o invitație copiilor pentru efortul de a merge spre clasele mai mari.
  • Ideal este ca temele să și le facă copilul singur. 

Partea de a echilibra învățarea cu părțile repetitive, este bine să fie alterată cu ceea ce le place copiilor. 

Părintele, în echipă cu învățătorul și în funcție de etapa de vârstă a copilului stabilește un program pentru acesta. Dar, nu înainte de a-l consulta și pe copil.

Metoda C.O.P.I.L

C = clarificare. Clarificarea a ceea ce are de făcut copilul, un program, orar etc.

O = obstacole. Părintele, alături de copil, trebuie să vadă împreună ce obstacole întâmpină în rezolvarea temelor. 

P = pas mic. Obstacolele îl ajută să identifice soluții, iar pentru a avansa, cel mai important este acel un pas mic care să-l deblocheze. 

I = inimă bună. 

L = liniște. Este important ca părintele să-i acorde copilului un spațiu fizic și emoțional, astfel încât să nu-i fie teamă să greșească. 

Câteva principii 

  1. Măreția, mergi spre copilul tău, vezi ce capacități are și potențează-le prin încurajare.
  2. Trezește interesul și imaginația.
  3. Fii un părinte care ascultă.
  4. Asigură-i un mediu în care își poate arăta imaginația.
  5. Învață continuu din ceea ce trăiești sau de la alții.

În concluzie, când vine vorba de învățat, copiii merg spre joacă și învață mult prin ea. Mulți copii sunt fascinați de lumea poveștilor, metodă la care poți recomanda ori de câte ori ai ocazia. 

Aceste informații au fost împărtășite de Florina Zecheru, Profesor pentru învățământ primar, Școala Gimnazială Nr.28 „Dan Barbilian” Constanța, Facilitator. Te invităm să afli mai multe despre gestionarea temelor copiilor în cadrul evenimentului Modern Family Challenges care poate fi urmărit integral pe pagina de Facebook.

Partenerii evenimentului sunt Lidl Romania, Nuk, FlavBebe, Dental Spa și DAD TO BE Academy.

_____
Sursă poză de copertă: Freepik.com

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.