În contextul școlii online, copiii ajung să petreacă mai mult timp în fața ecranelor decât ne-am dori. Cât timp este sănătos să folosească ecranele? Când trebuie să intervi pentru a pune limite?
Limitarea timpului în fața ecranelor. Destresarea
În școala tradițională, orele de curs erau întrerupte de cele 10 minute de pauză care aveau rolul de a destresa copilul. Așadar, principalul rol al pauzelor este destresarea.
În prezent, copiii sunt supuși unor provocări majore. Școala online vine pentru ei ca un stres, ca o provocare. Din acest motiv, este absolut necesar să limităm activitatea copiilor în fața ecranelor și să le oferim pauze ca alternative sănătoase prin care să-și petreacă timpul liber. Alegerea activiăților din pauze, trebuie să țină cont de vârsta copilui. De exemplu:
- Preșcolari: încercați jocuri creative, ușoare, care vă conectează. Iată câteva idei: lupte între degete, Piatră-Hârtie-Foarfece, Dixit, gătiți împreună, alergați în curte etc.
- Adolescenți: dezvoltați subiecte de discuție de larg interes, cum ar fi criptomonedele.
Alegerea aplicațiilor pentru copilul tău
Când alegi aplicațiile pe care să i le pui la dispoziție, trebuie să ții cont de niște criterii cum ar fi: interesele, aptitudinile și vârsta copilului. Poate copilul tău este interesat de limbi străine, de programare sau de desen. În funcție de acestea, decizi care sunt cele mai potrivite aplicații pentru el.
De exemplu, Duolingo este o aplicație bună pentru învățare de limbi străine. Dacă cel mic este interesat de programare, cu Scratch își poate programa propriile povești, jocuri și animații interactive pe care să le distribuie către comunitatea online.
Când îi oferi un dispozitiv, trebuie să stai lângă copil, deoarece el nu concepe termenul de „pierdere de vreme”. De aceea, nu ar trebui să aibă acces la aplicațiile de social media care nu se opresc din scroll. Mai multe despre social media, identitate și depresie, te invităm să citești aici.
Ce abilități ar trebui să-și dezvolte părinții și cum să țină pasul
Când vorbim despre jocuri și aplicații online, ca părinte, trebuie să intri într-o conectare cu copilul și să o iei ca pe o joacă. Cu alte cuvinte, trebuie să înțelegem că joburile viitorului sunt diferite față de cele cu care am fost noi obișnuiți, așa că trebuie să fim deschiși la ceea ce învață copiii.
- În momentul în care copilul accesează ecranul, trebuie să-ți propui un obiectiv
- Setează un timing cu alarmă: „Ai voie 5 minute la telefon.”
Recomandări pentru o gestionare sănătoasă a ecranelor
- La școala online, ar fi ideal să existe un spațiu definit ca loc pentru „școală online”. Astfel, copilul va avea sentimentul că este locul în care trebuie să fie concentrat și atent.
- „școala online” să se desfășoare într-un loc vizibil. Astfel, te ajută pe tine să vezi ce face copilul cât este la școală.
- Dacă are înclinație spre gaming, poți începe să te joci cu copilul. Este bine să vezi ce îi place la jocul respectiv, care este comunitatea de la joc, dacă există cyberbullying etc. Plus, te conectezi cu el, chiar dacă e la nivel online.
Dacă te gândești să controlezi activitatea copilului online prin instalarea unor aplicații care să-ți dea acces la telefonul lui, trebuie să știi că este o lamă cu două tăișuri. Dacă tu nu reușești să te conectezi cu copilul tău și nu ai o comunicare bună cu el, dar îi pui „gratii la internet”, copilul va încerca să le depășească. Iar pe viitor, copilul va face același lucru: va găsi modalități prin care să te fenteze.
Ca alternativă la acest comportament, îi poți explica copilului de ce o anumită aplicație nu este bună pentru el. Apoi, să-l lași să decidă singur dacă o păstrează sau nu.
Vârsta și timpul petrecut în fața ecranelor
Conform studiilor, se recomandă ca, până la vârsta de 3 ani, copilul să nu aibă acces la telefon și ecrane. Dacă este vorba de TV, poate să aibă acces la imagini care se succed foarte lent, de ex. Duck TV.
Până la vârsta de 7 ani, se limitează accesul la 5 ore pe zi în fața ecranelor. Aceste ore includ școala online, TV, tableta etc. Stabilirea timpului limită se face în funcție de obiectivul pe care-l are când stă în fața ecranelor. De exemplu, 5 ore petrecute pe social media, nu sunt egale cu 5 ore petrecute învățând să deseneze.
Aceste idei au fost împărtășite de Alex Peneș – autor al cursului Acțiuni concrete prin care să crești stima de sine a copilului tău, invitat în cadrul evenimentului Modern Dad’s Challenges. Pentru mai multe sfaturi despre folosirea ecranelor, dar și despre susținerea copilului în contextul educației online, te invităm să asculți evenimentul în întregime pe Facebook.
_____
Sursă poză de copertă: Rawpixel.com, Freepik.com