Pregătirea perioadei de adolescență se face foarte devreme. Dacă știi cum să cultivi comunicarea cu tânărul copil, comunicarea cu adolescentul va fi mai ușoară și nu te vei mai afla în situația în care te întrebi unde ți-ai pierdut copilul pe drum.
Care sunt nevoile care stau în spatele dorinței de a fi faimos?
În spatele dorinței de a fi în centrul atenției sunt câteva nevoi pe care fiecare adolescent caută să le aibă satisfăcute:
- nevoia de a fi ascultat;
- nevoia de acceptare: pe care noi, adulții, din păcate nu mai știm cum să o gestionăm. De exemplu, dacă adolescentul vine acasă și e nemulțumit de ceva, s-ar putea să nu-i oferim atenția și ascultarea de care ar avea nevoie. El ajunge să se simtă neascultat, neacceptat și criticat.
- nevoia de acceptare de grupul de prieteni: unora li se pare că dacă vor să facă parte dintr-un grup în care se fumează, și ei ar trebui să fumeze.
- nevoia de a fi recunoscuți: mulți își doresc că fie recunoscuți pentru ceea ce le este caracteristic doar lor.
Într-un grup de prieteni, fiecare membru se identifică prin ceva cu un anumit rol: un lider al grupului, un înțelept, un bufon și altele în funcție de personalitatea fiecăruia. De aici apare și nevoia de dezvoltare personală, de căutare a identității tinerilor, pentru a afla cine sunt cu adevărat.
Mai multe detalii despre identitatea adolescentului în social media poți citi în acest articol.
Comunicarea cu adolescenții
Deși pare imposibilă, comunicarea cu tinerii este posibilă dacă știm să o pregătim mai din vreme.
- în primii ani de viață le facem „galerie: „mai fă un pas”, ”hai, ridică-te”, „bravo!”
- când ajung preșcolari, începem să-i criticăm: „Bine, dar Popescu a luat 10. Tu de ce ai venit cu 7.”
În loc să încercăm să-l stimulăm pe copil să facă ceva în plus sau diferit, noi îl criticăm. Astfel, el ajunge să se închidă în el.
- în adolescență constatăm că s-a rupt comunicarea;
Este important să le transmitem copiilor că îi înțelegem și să-i ajutăm să vadă care a fost contextul trăit și care a fost lecția pe care au deprins-o.
Cum poți reface relația cu adolescentul?
Dacă relația cu tânărul s-a erodat, este greu să o repari, dar nu imposibil. Pentru asta, este nevoie de implicarea ambelor părți.
Un exercițiu în acest sens se numește ora adevărului. Este o discuție între părinți și copil în care, timp de 15 minute fiecare vorbește despre sine, fără să-i judece pe ceilalți. Mai exact: „Pentru mine, săptămâna a fost una bună pentru că…/ M-am simțit bine atunci când s-a întâmplat să…”
În următoarele 15 minute, cealaltă persoană nu trebuie să dea replică, ci să vorbească tot despre propria persoană.
În mod repetat, exercițiu ne pune în contact cu nevoile celorlalți și educăm ascultarea.
Află mai multe despre cum te poți (re)conecta cu adolescentul tău.
Cum își aleg copiii modelele?
Ar trebui să ne gândim fiecare de ce alegem modelele pe care le alegem. De exemplu, îmi place de X pentru felul în care cântă sau felul în care se îmbracă.
Trebuie să vedem ce anume ne inspiră și ne place la un model. Nu înseamnă că dacă ne place de cineva și ne inspiră, ar trebui să devenim ca modelul.
Ca adulți, nu trebuie să criticăm modelul pe care adolescentul și l-a ales, ci ar trebui să-l analizăm adresându-i tânărului câteva întrebări:
- care crezi că sunt calitățile tale de bază?
- care sunt asemănările dintre tine și modelul ales?
- dacă ar fi să identifici ceva la tine care te-ar scoate din tipar, care ar fi acel ceva?
„Copilul trebuie să identifice niște valori ale sale de care să fie mândru și pe care să și le fructifice. ”
Cum ajuți copilul să gestioneze faima sau lipsa ei?
- Încearcă să înțelegi de ce îl deranjează lipsa de popularitate;
- Ajută-l să raționalizeze respingerile primite (citește și despre gestionarea bullying-ului la școală);
- Fă-l să înțeleagă că nu e vorba de persoana sa atunci când cineva îl respinge;
- Dacă e vorba de o popularitate/faima fulminantă, ar trebui să-l echilibrăm pe adolescent să înțeleagă că a fi popular nu înseamnă că a ajuns la o limită superioară care nu mai poate fi depășită;
Popularitatea din clasele I-IV vs. popularitatea din gimnaziu și liceu
În primii ani de școală, copiii îi admiră pe cei care iau note mari sau sunt premiați, mai puțin pe cei care au umor. În perioada de gimnaziu, pe măsură ce se apropie de adolescență, încep să-i considere populari pe cei care încalcă regulile. Asta se întâmplă pentru că apare nevoia de independență.
Pandemia și faima copiilor
De obicei, petrecem timp cu niște oameni pentru că ne face plăcere relația. Dacă suntem într-o relație toxică, trebuie să renunțăm la ea sau la timpul pe care îl petrecem cu acele persoane.
Cei populari, care sunt acasă din cauza pandemiei, sunt afectați pentru că sunt persoane care au nevoie de contact. Sigur, au recurs la socializarea în mediul virtual, însă le lipsește cea directă.
Așa au apărut și tulburările de stare, anxietate și chiar depresie.
Provocare pentru adolescenți: Să-și acorde 10-15 minute pe zi pentru a-și da o stare de bine: să vadă o emisiune de umor, glume sau orice chestii care să-i distreze (să râdă).
Aceste informații despre faimă și popularitate au fost împărtășite de Lorena Diaconescu, Psiholog – Psihoterapeut. Te invităm să afli mai multe despre popularitate și faima în rândul adolescenților în cadrul evenimentului Modern Family Challenges care poate fi urmărit integral pe pagina de Facebook.
Partenerii evenimentului Modern Family Challenges sunt Lidl Romania, Nestle, Nuk și DAD TO BE Academy.
_____
Sursă poză de copertă: Canva.com