Ca părinți, încă din primii ani de viață ai copilului începem să ne gândim la metoda de educare pe care o alegem.
Așa cum am discutat și în acest articol, pe lângă sistemul clasic de învățământ public, există și sisteme alternative. Dintre acestea, le amintim pe cele mai cunoscute: Montessori, Waldorf și Step by Step. Iar aici apare și dilema părinților. Ce sisteme alternative de educație să alegem pentru copilul nostru?
În următoarele rânduri, vei descoperi cele mai importante caracteristici ale fiecărui sistem alternativ din România, dar și avantaje și dezavantaje.
1. Sistemul Montessori
„În fiecare copil se află un impuls natural către creştere, către propria formare. El posedă sensibilităţi speciale, care il determină să dobândească anumite calităţi.„ spunea Maria Montessori, 1938.
Metoda Montessori încurajează impulsul natural, instinctiv al dezvoltării copilului, acela de a-l lăsa să învețe din ceea ce-l înconjoară. În sistemul Montessori, rolul educatorului este de a crea condițiile optime pentru satisfacerea instinctelor copilului, dar și de a le observa.
Cum se învață în sistemul Montessori
Materialele folosite sunt elaborate astfel încât fiecare copil să-și dezvolte potențialul maxim.
- Materialele senzoriale sunt alcătuire din obiecte grupate după o anumită calitate a corpurilor: formă, dimensiune, greutate, culoare etc.;
- Educatorul nu folosește materialele didactice, doar copiii o fac;
- Toate materialele sunt așezate la înălțimea copiilor și sunt vizibile;
- Așezarea materialelor de studiu se face după grade de dificultate;
- Copilul are libertatea de a alege materialele care i-au stârnit interes, iar la final le așează înapoi pe raft;
- Cei mici învață de la cei mai mari și mai pricepuți;
În sistemul Montessori nu există pedepse și recompense. Mai mult decât atât, se consideră că greșeala este un element cheie în educația pe termen lung. Se consideră că fiecare are nevoie doar de mulțumirea de sine care vine din faptul că a realizat un lucru bun și corect.
Punctele negative ale sistemului alternativ Montessori
- Prețul ridicat face să nu fie accesibil tuturor;
- Promovează independența copiilor, ceea ce poate face dificilă munca în grup pentru copii;
- Poate minimiza importanța prieteniilor deoarece există doar unul sau doi copii de același nivel într-o grupă;
- Odată ce copilul învață după metoda Montessori, îi poate fi dificil să se adapteze în alte sisteme de învățământ;

2. Sistemul Waldorf
Metoda Waldorf s-a dezvoltat în Europa cu aproape 100 de ani în urmă, de către filosoful austriac Rudolf Steiner.
La fel ca și în sistemul Montessori, sistemul Waldorf recunoaște că fiecare ființă umană este unică și traversează diferite etape de dezvoltare.
În acest tip de educație, învățarea este triplă, captivantă pentru minte, inimă și mâini. Sau captivantă pentru gândire, simțire și acțiune. Astfel, educația celor mici devine vie prin activitățile artistice pe care le desfășoară (desen pictură, modelaj etc), teatru, basme, jocuri și muzică.
Cum se învață în sistemul Waldorf
Educația Waldorf pornește de la premisa că copilăria este alcătuită din trei etape distinctive de aproximativ șapte ani fiecare. Fiecare etapă modelează modul în care copiii simt și abordează lumea.
- 0-7 ani, copilăria timpurie. Copiii de această vârstă învață prin simțuri, astfel că educatorii Waldorf oferă medii blânde, dar bogate senzoriale și activități bazate pe joacă, care încurajează copilul mic să investigheze lumea naturală, să exploreze relațiile sociale și să-și extindă capacitățile imaginative.
- 7-14 ani copilăria mijlocie. În acest interval de vârstă, copiii învață cel mai bine prin lecții care le ating sentimentele și le revigorează forțele creative. Curriculum-ul gimnazial Waldorf este plin de basme și fabule, saga mitologice și biografii emoționante ale personajelor istorice.
- 14-21 ani, adolescența. Intervalul dintre 14 și 21 de ani marchează dezvoltarea intelectului independent și, odată cu acesta, capacitatea de a examina lumea în mod abstract și de a exercita discernământ, judecată și gândire critică. Elevilor din liceele Waldorf li se oferă o autonomie din ce în ce mai mare în ceea ce privește educația lor, sub îndrumarea unor profesori care sunt specialiști în domeniile lor.
Beneficiile metodei Waldorf
- Copiii se bucură de o copilărie fără grabă și li se permite să trăiască momentul, să exploreze natura;
- Învățarea este practică și adecvată vârstei copiilor;
- Educația nu se măsoară prin competiție și note la teste, ci este văzută ca o călătorie de-a lungul vieții;
- Uitarea este considerat un aliat, din două motive: în primul rând, odată ce un copil uită ce a învățat, se poate concentra pe un nou domeniu; în al doilea rând, după ce a uitat complet materia anterioară, la reîntâlnirea sa cu acest subiect, își va aminti cu interes cel învățate;
- Cursurile artistice și practice au o pondere foarte mare;
Iată o listă cu instituțiile de învățământ unde se practică sistemul Waldorf.

3. Metoda Step by Step
Dacă la primele două sisteme alternative spuneam că din punct de vedere financiar nu sunt accesibile tuturor familiilor, sistemul Step by Step este cel mai la îndemână sistem alternativ de învățământ.
Cum se învață în sistemul Step by Step?
- Predarea se face după programa școlară pentru învățământul public, însă, se folosesc metode specifice programului Step by Step;
- Se încurajează colaborarea dintre elevi, nu competiția și educația individualizată;
- Se lucrează pe centre de activitate (sunt zone delimitate cu materiale specifice unei „materii”);
- Este încurajată participarea părinților la procesul educațional;
- Se desfășoară sub supervizarea a două învățătoare la fiecare clasă;
- Încurajează învățarea prin descoperire și interacțiune cu mediul;
În concluzie, nu există sisteme alternative perfecte. Cel puțin nu în România. Fiecare dintre ele are avantaje, dar și dezavantaje. Indiferent de decizia pe care o iei pentru copilul tău, este important să te concentrezi asupra copilului. Fiecare pui de om este unic, are nevoie de anumite metode de învățare care i se potrivesc cel mai bine. Aici găsești mai multe informații despre cum se face pregătirea copilului pentru școală.
La final, ar trebui să ne amintim că noi, părinții, rămânem pilonul principal în educația copilului. Atâta vreme cât dăm dovadă de dragoste, acceptare și respect pentru copil, cu siguranță vom găsi o școală care i se potrivește cel mai bine.
______
Sursă poză de copertă: Gpointstudio Freepik.com