Nu încape îndoială, Moș Crăciun este cel mai iubit moș de pe Pământ. Îl iubesc și părinții, d-apoi copiii. Și, fiți sinceri, își mai poate cineva imagina Sărbătorile de iarnă fără acest minunat personaj cu barbă albă și haină roșie?!
Clar, Moș Crăciun înseamnă magie și mister, tradiție și poveste, iubire și generozitate. Dar vrem mai mult decât atât! Vrem adevărul! Cine este acest personaj și de unde vine? Cum îl prezentăm copiilor? În care Moș Crăciun să credem? Cât de generos poate fi Moșul? Mințim sau spunem adevărul? Există magia Crăciunului și fără Moș Crăciun? etc. etc.
Cine este Moș Crăciun?
Pam-pam, nu există un răspuns unic sau corect. Ține de imaginația și tradiția de Crăciun a fiecărei familii în parte. În principiu, Moș Crăciun este un personaj mitologic care împarte cadouri tuturor copiilor în noaptea de Crăciun. El este imaginat ca fiind îmbrăcat într-un costum roșu, având o barbă lungă și albă și locuind într-o țară nordică. Și, apropo, se spune că Sfântul Nicolae reprezintă sursa primară de inspirație pentru Moș Crăciun. Dar ceea ce trebuie să reținem cu adevărat este că Moș Crăciun este iubire, generozitate și iertare.
Moș Crăciun este poveste sau minciună?
Ne întrebăm adesea dacă nu cumva e greșit să-l facem pe copil să creadă în Moș Crăciun. Specialiștii în psihologie spun că nu. Argumentul este simplu: ideea de Moș Crăciun alimentează pozitiv imaginația copilului, deoarece – până la vârsta de 7-8 ani, copiii oricum se află în zona gândurilor magice. A-i vorbi copilului despre Moș Crăciun înseamnă a-l încuraja să viseze, să participe la un ritual social și la un adevăr care face parte din societatea noastră.
Care este adevăratul Moș Crăciun?
Moș Crăciun la mall. Moș Crăciun pe stradă. Moș Crăciun la grădiniță. Și Moș Crăciun care vine acasă și niciodată nu se lasă văzut. Până la urmă, nici noi nu mai înțelegem, câți Moși există și care e cel adevărat? Și ce-i spunem copilului? O variantă de răspuns ar fi că Moș Crăciun adevărat locuiește departe-departe, la Polul Nord și ajunge la copii în noaptea Crăciunului cu sania sa. Iar persoanjele întâlnite în restul zilelor sunt actori cu rol de Moș.
Cum îl prezentăm copiilor pe Moș Crăciun?
În primul rând, ca o tradiție de familie, ca o poveste, ca un context de învățare. Vorbindu-i despre Moș Crăciun ca despre o tradiție familială, micuțul va accepta mai ușor că există familii care nu sărbătoresc Crăciunul, respectiv nu cred în existența lui Moș Crăciun.
Cum scrii și trimiți scrisoare Moșului?
Pregărirea unei scrisori pentru Moș Crăciun este o modalitatea extraordinară de a-l ajuta pe copil să formuleze emoții și dorințe. Încurajați-l să realizeze o creație proprie (desen, origami etc.) și să o atașeze scrisorii. Ce faceți cu plicul? Găsiți propria metodă de expediere! De exemplu, îl puteți lăsa pe birou – să-l ia elfii în timpul nopții sau îl puteți pune în căsuța poștală din mall sau chiar să trimiteți scrisoarea către adresa lui Moș Crăciun, la Polul Nord.
Moș Crăciun aduce absolut tot ce-și dorește copilul?
Moș Crăciun este foarte generos, ceea ce nu înseamnă că e obligat să aducă absolut toate darurile cerute de copil. Este chiar indicat ca Moșul să nu găsească toate lucrurile de pe lista din scrisoare. Pentru că viața nu e perfectă și e OK ca micuțul să învețe de mic să tolereze această frustrare. Ajutați-l pe copil să înțeleagă ce și cât poate cere de la Moș Crăciun. Folosiți-vă de acest context pentru a-l învăța despre echilibru și bucurii simple.
La ce vârstă începe să se destrame vraja legată de existenţa Moşului?
Tradiția lui Moș Crăciun este în perfectă concordanță cu mentalitatea „magică” a vârstei preșcolare. Abia când ajung la 7-8 ani, copiii încep să fie suspicioși în legătură existența acestui personaj. Practic, la această vârstă cortexul lor pre-frontal face un salt în dezvoltare, iar ei realizează că atât Moș Crăciun, precum și toate celelalte personaje inventate (Moș Nicolae, Iepurașul, Zâna Măseluță) nu există. Vârsta școlară este vârsta la care copiii observă asemănările și diferențele dintre Moși Crăciunii pe care îi întâlnesc, sunt atenți la detalii, își pun întrebări, adună indicii și caută adevăruri.
Cum reacționăm când copilul pune la îndoială existența lui Moș Crăciun?!
Copiii cresc și ajung să înțeleagă treptat modul în care funcționează lucrurile, iar când pun întrebări sunt, cumva, pregătiți sa audă adevărul. Ce le spunem copiilor când ne întreabă dacă există Moș Crăciun? Păi, adevărul. Dar, ambalat frumos. Subliniați faptul că Moș Crăciun a fost inventat cu scopul de a ne aduce aminte de dăruire, bunătate și comuniune. Fiți atenți la sentimentele copilului. Ascultați-le. Și, neapărat, întrebați-l dacă-i place tradiția și dacă vrea să o păstreze.
Ce riscuri atrage descoperirea adevărului despre identitatea lui Moș Crăciun?
Teama noastră este că, atunci când copilul află adevărul despre Moș Crăciun, să nu-și piardă încrederea în noi, părinții lui. Dar acest risc nu ar trebui să existe, deoarece Moș Crăciun nu a fost o minciună, ci un joc, o poveste. Dacă, totuși, dezamăgirea este mare, îl putem provoca pe copil la un joc de rol și imaginație prin intermediul căruia să-i ameliorăm tristețea că Moșul nu există.
Ce alte întrebări mai aveți în legătură cu și despre Moș Crăciun?