Adolescența este o perioadă plină de descoperiri, în care tânărul nostru învață despre el, își pune în practică abilitățile dezvoltate de-a lungul timpului și se gândește cam în ce domeniu ar vrea să-și facă o carieră. Toate aceste gânduri, alături de anturaj și social media îl ajută să-și contureze identitatea.
Mirona Păun, psiholog, pune identitatea adolescentului într-un context tot mai des întâlnit și practicat: social media și efectele sale în rândul tinerilor.
Identitatea adolescentului și depresia
Depresia poate fi privită din mai multe perspective:
- Cea în care ne referim la un episod depresiv care apare pe o perioadă mai scurtă de timp.
- Un episod depresiv major, care aduce adolescentul în a fi disfuncțional. Semnele sale sunt.
Care sunt cele mai frecvente semne ale episodului de depresie major
- O stare de depresie care se prelungește pe o perioadă mai mare de două săptămâni
- Pe această perioadă, starea de tristețe își menține intensitatea
- Apar stări de oboseală sau insomnii
- Apare lipsa de energie
- Pierderea interesului în activități pe care le făceam odată
- Pierderea sau luarea în greutate
- Stările de iritabilitate
Crearea identității la adolescent este job-ul său principal în dezvoltarea sa. Evident, sprijinit de mediu. Social media aduce o multitudine de roluri care pot să amplifice trăirile și sentimentele pe care adolescentul le are. De exemplu, dacă adolescentul nu se simte văzut sau ascultat, social media aprofundează sentimentul de invizibilitate.
Până la 25 ani, din punct de vedere cognitiv, adolescentul nu poate să ia o decizie pentru el pentru că încă funcționează sub impulsul emoțiilor. Mai mult decât atât, el este în perioada în care adolescentul se îndepărtează de părinte și se apropie de grupul social de unde își va lua validarea. Este posibil ca interesele sale, oboseala și valorile sale să se identifice cu grupul.
Implicarea părinților în depresia adolescentului
- Depresia care ține de contactul invaziv pe care părintele îl are cu adolescentul: nu-i permite tânărului să aibă spațiul de care are nevoie
- Implicarea redusă poate să transmită adolescentului faptul că el nu contează. Dacă, în mediul social este se va simți din nou respins, aceste două răni i se vor suprapune
Rolul anime-urilor în identitatea adolescentului
Anime-urile și-au schimbat abordarea. Pe lângă faptul că răspund exact nevoilor adolescentului de a se face văzut și de a fi rebel, sunt anime-uri care, din păcate, promovează violența față de ceilalți și față de propria persoană.
Părinții și social media
Dacă părintele are deja o relație bună cu adolescentul, acestuia îi este mult mai ușor să facă diferența între o temă care îl influențează pozitiv sau negativ.
Părintele trebuie să contribuie la formarea unui filtru prin care adolescentul să treacă informația din social media
Dacă relația cu adolescentul este mai dificilă, este nevoie de o implicare mai dinamică a părintelui.
La psiholog
Părinții apelează la un psiholog abia atunci când ei deja sunt într-o situație critică și au avut gânduri suicidale, ceea ce ne arată că depresia este într-un stadiu avansat. În acest caz, este nevoie de cât mai multe intervenții, pe lângă educație emoțională și evenimente în care abordăm subiecte dificile. E bine să fim conștienți că este nevoie de prevenție.
Dacă eu ca părinte simt că îmi este dificil și nu mai știu cum să abordez situația, am nevoie să consult un specialist.
Depresia și anxietatea sunt pandemiile secolului nostru. Adolescenții și tineri pre adolescenții ajung să treacă prin aceste situații deoarece am evoluat ca societate foarte rapid. Iar nivelul de informație care a venit peste noi ne-a luat prin surprindere și suntem hiperstimulați.
Cu cât în încurajăm să petreacă mai mult timp în natură, cu atât îl ajutăm să se ancoreze în realitate și să-și contureze identitatea.
Te-am făcut curios? Ultima zi din cadrul evenimentului Modern Family Challenges ediția 4 poate fi urmărită integral pe pagina de Facebook. Pe lângă problemele legate de identitatea adolescentului, invitații au vorbit și despre ghidarea în carieră și îngrijirea tenului.
Modern Family Challenges este un eveniment realizat cu sprijinul partenerilor: Lidl România, NUK România, Tinero, Dino Parc Râșnov, Editura Didactica Publishing House, Aqua Carpatica.