Metoda Feuerstein este o abordare educațională inovatoare, dezvoltată de psihologul Reuven Feuerstein, care pune accent pe dezvoltarea cognitivă și pe învățarea mediată. Metoda se diferențiază de alte metode educaționale prin accentul pus pe dezvoltarea cognitivă și pe învățarea mediată.
Modern Dads: De ce ar alege un părinte această abordare?
Spre deosebire de abordările tradiționale, care se concentrează pe transmiterea de informații, metoda Feuerstein își propune să îmbunătățească capacitatea de gândire și de rezolvare a problemelor, ajutând elevii să devină mai flexibili și mai autonomi în procesul de învățare.
Comparativ cu metodele bazate pe învățarea prin repetiție sau pe acumularea de cunoștințe, metoda Feuerstein pune un accent deosebit pe modificabilitatea cognitivă—ideea că inteligența nu este fixă, ci poate fi dezvoltată prin experiențe de învățare adecvate.
De asemenea, spre deosebire de metodele Montessori sau Waldorf, de exemplu, care se axează pe explorare liberă și pe dezvoltarea creativității, Metoda Feuerstein este mai structurată și folosește un set de instrumente specifice pentru antrenarea funcțiilor cognitive.
Un alt aspect distinctiv este rolul mediatorului—profesorul sau părintele nu doar oferă informații, ci ghidează activ procesul de învățare, ajutând copilul să își dezvolte abilități de analiză, comparație și luare a deciziilor. Această abordare este considerată una dintre cele mai eficiente pentru copiii cu dificultăți de învățare sau de adaptare emoțională, deoarece le oferă strategii pentru a depăși provocările și pentru a-și valorifica potențialul.
Părinții pot alege metoda Feuerstein pentru copiii lor deoarece aceasta nu doar îmbunătățește performanțele academice, ci și contribuie la dezvoltarea încrederii în sine și a motivației interne de a învăța. De asemenea, metoda este eficientă pentru copiii cu dificultăți de învățare sau de adaptare emoțională, oferindu-le strategii pentru a depăși provocările și pentru a-și valorifica potențialul.
Este o abordare care nu doar îi învață pe copii ce să învețe, ci și cum să învețe, pregătindu-i pentru o viață în care gândirea critică și autonomia sunt esențiale. Te-ar interesa să afli mai multe despre cum se aplică această metodă în școli?
Modern Dads: Cum ajută metoda la dezvoltarea gândirii logice, a atenției sau a încrederii în sine? Ce “mici transformări” se întâmplă în timp?
Metoda Feuerstein este concepută pentru a antrena și îmbunătăți funcțiile cognitive esențiale, inclusiv gândirea logică, atenția și încrederea în sine.
Să le luăm pe rând :
- Gândirea logică – Exercițiile din metoda Feuerstein stimulează capacitatea de analiză, comparație și clasificare, ajutând copiii și adulții să identifice relații între concepte și să rezolve probleme într-un mod structurat.
- Atenția – Prin activități care necesită concentrare și organizare mentală, metoda îmbunătățește capacitatea de a rămâne focalizat pe sarcini și de a procesa informațiile într-un mod eficient.
- Încrederea în sine – Un aspect esențial al metodei este faptul că învățarea este mediată, ceea ce înseamnă că profesorii sau părinții ghidează procesul, oferind feedback pozitiv și ajutând copilul să își recunoască progresul. Acest lucru contribuie la dezvoltarea unui sentiment de competență și la creșterea motivației interne.
“Micile schimbări” sau micro-schimbările vizibile după minim o lună de antrenament cognitiv sunt:
- Creșterea flexibilității cognitive – Copiii devin mai capabili să își adapteze gândirea la situații noi și să găsească soluții creative sau schimbarea strategiei de lucru atunci când cea veche nu mai dă rezultate.
- Îmbunătățirea organizării mentale – Se observă o mai bună structurare a ideilor și o capacitate crescută de a face conexiuni între informații.
- Dezvoltarea autonomiei în învățare – Elevii încep să își asume responsabilitatea pentru propriul proces de învățare, devenind mai independenți și mai motivați.
Atenție însă, aceste schimbări nu apar brusc, ci se dezvoltă treptat, pe măsură ce metoda este aplicată constant.
Modern Dads: Cum se desfășoară o sesiune Feuerstein? Ce face copilul concret, cum interacționează cu facilitatorul?
În primul rând mediatorul explică scopul exercițiilor și creează un mediu de învățare pozitiv. Apoi, copilul lucrează cu fișe de lucru ce includ activități precum compararea, clasificarea, analiza și rezolvarea de probleme, dezvoltarea compartamentului de planificare si de generare a strategiilor de lucru.
Mediatorul ghidează copilul prin întrebări și sugestii, ajutându-l să descopere singur soluțiile.
La finalul sesiunii, copilul este încurajat să reflecteze asupra procesului de învățare și să aplice noile strategii în viața de zi cu zi.
Modern Dads: Ce înseamnă “învățare mediată” și cum poate fi aplicată și acasă, în familie? Ne puteți da un exemplu simplu?
Învățarea mediată este un concept central în metoda Feuerstein, care presupune că un mediator (părinte, profesor sau alt adult) ghidează activ procesul de învățare al copilului, ajutându-l să își dezvolte gândirea și să își îmbunătățească abilitățile cognitive. Spre deosebire de învățarea pasivă, unde copilul primește informații fără a fi stimulat să le proceseze profund, învățarea mediată implică întrebări, provocări și reflecție, astfel încât copilul să descopere singur soluțiile și să își dezvolte autonomia.
Învățarea mediată poate fi aplicată acasă prin activități simple, care stimulează gândirea logică, atenția și autonomia copilului. Iată câteva exemple:
Clasificarea obiectelor
- Alege obiecte din casă (fructe, jucării, haine) și roagă copilul să le grupeze după criterii diferite (culoare, formă, utilitate).
- Îl ajută să își dezvolte gândirea analitică și organizarea mentală.
Construirea unui traseu logic
- Creează un traseu de obstacole în casă și roagă copilul să găsească cea mai eficientă cale de a-l parcurge.
- Îl ajută să își dezvolte gândirea strategică și planificarea.
Jocul “Ce-ai face dacă’
Ce-ai face daca ai fi o piatra, un rau, Dumnezeu, presedinte, etc.
Îl ajută să-și dezvolte găndirea ipotetică.
Modern Dads: De la ce vârstă poate un copil să lucreze cu această metodă și cât durează procesul? Există un “moment ideal” pentru a începe?
Metoda Feuerstein poate fi aplicată începând cu vârsta de 6-7 ani și este utilizată până la adulți, fără o limită superioară. Procesul de învățare prin această metodă este continuu, iar durata depinde de nevoile și ritmul fiecărui copil.
Nu există un moment unic care să fie perfect pentru toți copiii, însă cu cât se începe mai devreme, cu atât beneficiile sunt mai vizibile. Putem compara acest proces cu contructia unei case. Atunci când construim o casă ne dorim să facem acest lucru pe o fundație solidă mai degrabă decât pe una instabilă. De aceea, mai bine începem acest proces cât mai devreme, în așa fel încât fundația pe care se vor așeza noile informațiile se va construi frumos și sănătos în timp.
Modern Dads: Cum pot tații care lucrează mult sau sunt mai puțin prezenți acasă să se implice totuși în procesul de dezvoltare cognitivă a copilului?
Iată 2 exemple de abordări pe care le pot avea tații in interactiunea lor cu copii.
- Întrebări care provoacă gândirea – În loc de „Cum a fost la școală?”, un tată poate întreba „Care a fost cea mai interesantă idee pe care ai învățat-o azi?” pentru a încuraja reflecția și analiza.
- Implicare în decizii – Chiar dacă nu este mereu prezent fizic, un tată poate ajuta copilul să ia decizii, să analizeze opțiuni și să își dezvolte autonomia.
Modern Dads: Ce înseamnă, din perspectiva metodei Feuerstein, să fii un “tată care gândește cu copilul”, nu doar pentru el? Cum schimbă asta relația dintre tată și copil?
Un „tată care gândește cu copilul” este un tată care nu doar oferă soluții și răspunsuri, ci îl implică activ pe copil în procesul de gândire și luare a deciziilor. Acest tip de interacțiune transformă relația tată-copil într-un parteneriat cognitiv, unde copilul învață să analizeze, să reflecteze și să își dezvolte autonomia.
Din punct de vedere emoțional, tații își pot expune emoțiile în fața copiilor în mod intenționat și conștient. Astfel ei vor evidenția faptul că, chiar dacă ei sunt percepuți ca fiind cei puternici, considerați poate stâpul familiei, și ei au emoții și au mecanisme sănătoase de gestionare a acestora și pe pot canaliza într-o direcție bună și constructivă.
“Sunt trist pentru că… și voi gestiona această emoție făcând…”
“Mă simt frustrat pentru că… și voi gestiona această emoție făcând…”
Când un tată gândește și simte împreună cu copilul, nu doar pentru el, relația dintre ei devine mai profundă și mai echilibrată. În loc să fie doar un furnizor de soluții, tatăl devine un partener de explorare.