A doua ediție Modern Family Challenges din acest an – Cum să mă fac auzit: ca părinte de adolescent/ca adolescent? a adus în atenția publicului informații și sfaturi pentru relația părinte-adolescent și despre cum să gestionezi situațiile de bullying sau violență. 

Etapa adolescenței este una dintre cele mai provocatoare etape de vârstă în care situațiile de violență sau bullying pot fi complicate. 

Vârsta de 2-3 ani vine cu „identitatea de sine și autonomia”. Este etapa în care copiii se descoperă în modul cel mai propriu. Provocarea este că, 10 ani mai târziu, toate aspectele legate de autonomia copilului revin. „Eu/al meu” devine foarte puternic. 

Pentru noi, ca adulți, este dificil să vedem că pentru acești copilași pentru ai căror siguranță am face orice, vocea noastră este tot mai puțin relevantă sau chiar contestată. Diana Stănculeanu, psihoterapeut și expert națională în sănătate mintală.

  • Ține-ți dușmanii aproape. În perioada adolescenței, avem tendința să-i privim ca „dușmani” pe copiii care își permit diverse chestii sau pe părinții acestora; 
  • Ne vor irita lucrurile de care ne e cel mai frică. Astfel, dacă copilul vine acasă cu o notă mică, ne eset teamă că-și ratează cariera.
  • Dacă în mediul familiei nu i-am permis să conteste unele lucruri, probabil nu o va face nici în mediul de prieteni. Astfel, așteptarea de a avea un copil foarte cuminte acasă dar care în gașca de prieteni să poată spune „nu”, este aproape nerealistă.
  • Rolul găștii este foarte puternic în dezvoltarea obiceiului. Dacă plecăm de la premisa că toată lumea experimentează, nu toată lumea trebuie să aibă un obicei. Dezvoltarea obiceiurilor nesănătoase „consum de ecrane digitale, alcool etc.” se face în grup. 
  • Descoperă ce-i place copilulu în hainele pe care le îmbracă sau în muzica pe care o ascultă.

Acest interest pe care copilul în experimentează în momentul în care rămâi curios frecvent cu aspecte din viața lui, este ceea ce-i creează copilului sentimentul de apartenență și de acceptare acasă. Iar acesta este primul stâlp major a ceea ce numim noi stimă de sine.

Confruntarea copiilor cu bullyingul (vezi ce este bullyingul

  • Nu este un aspect care să vină pe mecanisme emoționale. Astfel, un copil care face bullying nu este un copil copleșit emoțional. Este un copil care are strategie, multe resurse, nevoie de putere mare și are suficient de multe abilități socio-emoționale pentru a avea o gașcă în jurul lui.  
  • În bullying, aspectele legate de empatie, umanitate și incluziune sunt fragile și vulnerabile. 
  • Am companiune și empatie pentru copilul meu când îmi place cel mai puțin de el, dar merg spre el fără critică și judecată. 
  • Pentru un copil, e mai important să primească chiar și atenție negativă sub forma de reproșuri sau critică decât să nu primească atenție deloc. Atunci, dacă el nu o primește atenția atunci când se comportă normal și frumos, va căuta s-o primească chiar făcând comportamente negative.

Nevoile de dezvoltare ale adolescenților:

  • identitatea de sine
  • autonomia
  • intimitatea în spațiul casei

Ca părinți, avem nevoie să facem un pas în spate, să-l lăsăm pe adolescent să experimenteze. Iar în momentul în care greșește, să știe că este real ceea ce i-am spus când a fost mic: „aș vrea să ai încredere în mine că oricând dai de greu, sunt aici pentru tine și împreună vom găsi o soluție”.

Pentru a afla noutăți din comunitatea Modern Family și pentru a fi la curent cu următoarele evenimente, urmărește pagina de Facebook Modern Family Romania și Grup Modern Family.

_____
Sursă poză de copertă: Freepik.com

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.