Copiii petrec foarte mult timp în fața ecranelor, pe rețelele sociale, iar apetitul pentru jocurile online pare tot mai crescut. De ce fac copiii asta? Sunt în siguranță când stau cu ochii în ecrane? Cum le vorbim copiilor despre jocurile online?
Momentul în care copiii își dezvoltă o pasiune pentru jocurile online diferă de la o familie la alta. Unii încep să se joace de la vârsta de 6 ani, în timp ce alții copii de 9-10 ani, pot să nu se joace deloc pentru că nu le mai permite programul.
Este important de reținut că în descrierea fiecărui joc este menționată vârstă minimă recomandată pentru jucători. În cazul în care copiii au sub 13 ani, unele jocuri au funcții suplimentare de siguranță. Motivele pentru care sunt introduse aceste funcții sunt:
- Funcția open chat care le permite socializarea cu alți copii este dezactivată;
- Din cauza violențe care poate fi regăsită în joc;
Jocuri și aplicații preferate
Dacă avem în vedere jocurile online, principalele jocuri preferate de copii și de adolescenți sunt: Roblox, Minecraft și Fortnite. În ceea ce privește aplicațiile folosite, studiile arată că rețelele sociale ocupă următoarele poziții:
- TikTok
- Snapchat
Indiferent de tipul de joc ales de copil, se recomandă ca părintele să discute cu cel mic despre acest subiect, ca să înțeleagă cât mai multe despre jocul respectiv sau aplicația respectivă.
Este recomandat ca părinții să fie implicați în viața online a copilului, așa cum sunt implicați și în viața lor offline.
Tipuri de jucători
Cercetătorul Richard Bartle a identificat 4 tipuri de jucători:
- Realizatorii – cei care își doresc să treacă cât mai repede de la un nivel la altul, să primească un statut.
- Exploratorii – sunt cei care vor să exploreze lumea nou-creată;
- Socializatorii – cei care își doresc să lege noi prietenii în cadrul jocurilor.
- Ucigașii – cei care își doresc să distrugă tot ce se întâmplă în joc și să câștige în acest fel.
Părinții, prin discuțiile pe care le au cu copiii, vor reuși să recunoască tipul de jucător și își vor da seama care este motivația din spatele copiilor în a alege un joc sau altul. Aceste tipologii nu sunt exclusive jocurilor online, ci și în viața offline.
Beneficiile tehnologiei
Contrar a ceea ce mulți dintre noi credem, în realitate, copiii chiar pot să învețe lucruri din utilizarea tehnologiei, prin jocuri online. Ideal ar fi să fie jocuri nonviolente, cu un conținut adaptat vârstei copilului care joacă jocul respectiv.
De exemplu, cei de la Mindcraft au un modul special numit Mindcraft Education care este creat special pentru educatori și profesori. Acesta a fost creat deoarece sunt profesori care își predau orele de matematică, istorie prin Mindcraft Education.
Un al beneficiu oferit de tehnologie este posibilitatea de a greși oferită copiilor. Iar prin greșeli, copiii învață cum să-și gestioneze reacțiile pe care le au atunci când greșesc.
Siguranța copiilor online
Jocurile online îi pot expune pe copii la pericole. Este important să ne educăm noi, ca părinți, legat de care sunt riscurile la care sunt expuși cei mici atunci când sunt online, dar și să le explicăm lor care sunt aceste riscuri. Aceste riscuri sunt incluse în „schema celor 3 C”:
Contact
Contact – când copilul e partea pasivă la tot ce se întâmplă. El se joacă pe telefon și primește un pop-up care îl poate duce pe diverse pagini. Riscurile care pot apărea aici sunt:
- Acces la imagini violente;
- Acces la imagini cu conținut sexual;
- Mesaje nepotrivite sau spam;
- Viruși;
Conținut
Vorbim despre copil ca și parte activă a acestui tablou. El joacă un joc, interacționează cu alți jucătorii, iar riscurile care pot apărea sunt:
- Poate fi supus la agresiune;
- Bullying;
- Imagini sexuale;
- Încurajat la comportamente nepotrivite violente, rasiste etc.
Conduită
Aici, copilul este actorul principal. El este cel care poate să genereze și să distribuie conținut violent, cu caracter sexual, sau să agreseze un alt copil
- Poate descărca filme și muzică;
Dieta digitală
Dieta Digitală este inspirată dintr-o carte pentru părinții cu copii care petrec mult timp în fața jocurilor video. Câteva dintre ideile principale din carte sunt:
- Trebuie să ne asigurăm că există un echilibru între viața offline și online a copiilor.
- Conștientizarea faptului că noi, părinții, avem putere asupra internetului. Sunt aplicații de control parental care ne pot ajuta în acest sens.
- Să nu transformăm totul într-o luptă de putere.
- Negociem cu copiii înainte să le dăm acces la jocurile video.
Acest „contract” între părinte și copil în ceea ce privește jocurile online ar trebui făcut înainte să înceapă să se joace.
Cum setezi limite copilului
- Îi explici de ce nu îi permiți să stea mai mult timp în fața ecranelor: postură, probleme de sănătate, afectarea creierului.
- Toate activitățile care se desfășoară în fața ecranelor ar trebui restricționate în timp.
- Să le setezi un timp exact, de exemplu 30 minute. Iar, înainte cu 5 minute de finalizarea timpului, să-i amintești că mai are doar 5 minute.
- Înainte de somn, cu cel puțin o oră, copilul nu ar trebui să aibă acces la ecran.
- Nu este recomandat să-i lăsăm la jocuri înainte să plece la școală, grădiniță sau imediat ce se întorc acasă, deoarece astfel se pierde conexiunea cu părinții;
- „Pune limită și ascultă.” Dacă setezi limite copilului și, la finalizarea timpului îi spui că s-a terminat timpul, el poate să riposteze. În acest caz, este important să-l asculți cu adevărat, ca să vezi ce spune. Dacă, de exemplu, spune că urmează o acțiune importantă pe care a așteptat-o tot filmul, îl mai poți lăsa un pic. După ce s-a terminat acțiunea respectivă, îi reamintești că trebuie să stingă televizorul.
Aceste idei au fost împărtășite de Laura Ion, Co-fondator Parentropolis, Trainer și Consilier de dezvoltare personală, invitat în cadrul evenimentului Modern Family Challenges. Pentru mai multe sfaturi despre jocurile online, te invităm să asculți evenimentul în întregime pe Facebook.
Evenimentul a fost realizat cu ajutorul partenerilor strategici: Cord Blood Center România, MindHub, Aqua Carpatica, FlavBebe, Editura Nemira și FFFF.
_____
Sursă poză de copertă: DCStudio, Freepik.com