„Ce contează cu adevărat în educația copilului?” este unul dintre cele mai relevante subiecte în viața oricărui părinte. 

În acest articol vei afla care sunt etapele de dezvoltare și care sunt nevoile de bază de care să ții cont în educația copilului. 

Oana Moraru: Ce contează cu adevărat în educația copilului?

„Cheia succesului, conform studiilor de psihologie și pedagogie, stă în dezvoltarea următoarelor competențe la copii: reziliența, răbdarea, atenția și autoreglajul emoțional. Acestea sunt funcții care dau direcție în viață și bucuria de a merge înainte.”

Mai exact, ce contează în educație?

  • Să-ți conștientizezi reflexele de adult;  

99% din comportamentele nedorite ale copilului (alături de cele dorite) nu vin dintr-o cauză intrinsecă a copilului. Ele vin din relația părintelui cu el.

Noi, părinții, avem tendința să uităm de programele noastre subconștiente care dirijează în mod direct relația cu copilul. Dacă nu suntem conștienți de aceste programe, avem tendința să privim spre copil și să încercăm să observăm ce este în neregulă cu ei.

De exemplu, un parinte care dă prea multe instuncțiuni, cel mai probabil va avea un copil opoziționist. Când este prea mult limbaj de administrare a copilului „du-te, vino, facem, adu etc.”, reflexul natural al celui cu care ești în dialog este să devină opoziționist. 

Sau nevoia părintelui de a avea un copil care se distrează tot timpul și se simte bine. De obicei, părintele entertainer va avea un copil neatent. Copilul nu va avea răbdare să stea în adâncime pe o sarcină care presupune perseverență. 

  • Să vezi care este amprenta emoțională (tipologia) cu care copilul a venit pe lume

Este important să știm cum sunt copiii noștri pentru a evita să ajungem să condamnăm un copil pentru ceea ce este. 

De exemplu, există tipologia copilului social interactiv. Sunt copii care vin pe lume cu nevoia de a fi văzuți, de a intra în scenarii ale jocurilor de putere. Ei au nevoie să le fie recunoscută predispoziția de a colabora în grup sau de a prezenta în fața clasei. 

Din păcate, copiii social interactivi au uneori dezavantajul de a nu fi văzuți în clasă. Astfel, flacăra lor ajunge să se stringă. 

Hărnicia în educația copilului la grădiniță

Ciclul 0-6 ani este perioada cea mai dramatică în formarea și dezvoltarea creierului. Din acest motiv, este important ca grădinița la care merge să facă câteva lucruri de bază: 

  • Să dezvolte hărnicia, iar copiii să devină activi.
  • Să formeze rădăcina atenției. Copiii de grădiniță trebuie să învețe cum stau cu spatele, unde privesc, cum să-și țină picioarele.
  • Să formeze calmul și autocontrolul prin intermediul jocurilor
  • Să dezvolte abilitatea de colaborare. Studiile arată că dacă această abilitate nu este dezvoltată până la 5-6 ani, șansele să devină adulți autonomi sunt mai mici. 
  • Să formeze capacitatea logicii matematice.
  • Să dezvolte limbajul expresiv și bogat. 

Nevoia de competență în educația copilului din etapa pregătitoare

Al doilea ciclu, în clasele 0, 1 și 2, este unul în care copiii au nevoie să se simtă competenți. Câteva lucruri de care să ții cont sunt:

  • Nu trebuie să fie comparați.
  • Copiii trebuie să facă lucruri simple, de bază.
  • Educatorii ar trebui să predea doar moduri de operare (cum să vorbești sau cum să argumentezi).

În aceasta perioadă se formează sentimentele de superioritate sau inferioritate, sentimente care îi vor urmări toată viața. 

Spre exemplu, un părinte perfecționist care vrea să-și trimită copilul la un anumit colegiu, în această etapă poate crea în copilul său sentimentul că nu este suficient de bun sau de capabil.

Conturarea relației cu greșeala

Ciclul cuprins între clasele 3, 4, 5 și 6 este perioada de creștere cu instrumentele achiziționate până la această etapă. Aici se formeaza relația cu greșeala.

  • Copiii trebuie să fie provocați să formuleze diferite ipoteze.
  • Copiii nu trebuie să se teamă de greșeli.
  • În această etapă se dezvoltă libertatea argumentării dacă este încurajată.

Cine iese din clasa a 6-a fără teama că va fi judecat sau trimis la concursuri individuale academice, are libertatea să argumenteze. 

Subiectul a fost abordat în cadrul evenimentului din data de 26 mai 2021. Subiectul ediției a fost dezvoltat de către specialiștii: Oana Moraru, Consilier educațional și fondatoarea școlii Helikon, alături de Christian Comșa, Președinte Asociația Școlilor Particulare. Întregul eveniment poți să-l revezi gratuit, pe Facebook.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.